الأربعاء, 01 حزيران/يونيو 2016 08:42

الأبحاث والدراسات الخاصة بحقوق الإنسان: تحديات وتوصيات

كتبه
قيم الموضوع
(0 أصوات)
خرج لقاء خاص بتوضيح أبرز التحديات والصعوبات التي تواجه المؤسسات التعليمية في مجال البحوث والدراسات المتعلقة بحقوق الإنسان في الكويت، مؤكدًا بوجود صعوبات تتعلق بالمعرفة والحصول على المعلومات والبيانات الصحيحة وغياب التدريب والتعليم في مجال البحوث والدراسات إضافة إلى عدم وجود مساقات تدريسية كافية في مجال مناهج البحث العلمي وحقوق الإنسان في الجامعات.

وقال ناشطون أن هناك تداخلات مختلفة في تناول البيانات والمعلومات فتتأثر بالأبعاد القيمية والأمنية والسياسية داخل البيئة نفسها ما يؤدي إلى غياب الموضوعية، إلى ذلك هناك قلة معرفة ومعلومات كافية حول حقوق الإنسان لدى عدد كبير من الأشخاص العاملين في مجال حقوق الإنسان، وغياب جدية البحوث بالإضافة إلى ضعف المؤسسات التعليمية بشكل عام في تناول موضوع مناهج البحث العلمي وحقوق الإنسان في مناهجها التعليمية.

وقدم الناشطون توصيات مختلفة منها تشكيل مجاميع الضغط لإدخال حقوق الانسان من ضمن المنهج، وتفعيل الدور الإنساني لحملات القيم التربوية مع مراعاة البدء في الفئات العمرية المبكرة والتركيز على أماكن تجمع أولياء الأمور لتسليط الضوء على أهمية دور حقوق الإنسان.

إلى جانب حماية الباحثين في حقوق الإنسان عن طريق سن القوانين المنظمة والبحث العلمي من المرحلة المتوسطة وتكثيف الدورات التوعوية للطالب والمدرس بأهمية البحث العلمي لحقوق الإنسان ثم إنشاء مرابطة خاصة بالباحثين.

وفي الوقت الذي تواجه تطوير الأبحاث والدراسات الخاصة بحقوق الإنسان عددًا من التحديات والصعوبات، قام ناشطون بالتعريف عن واقع آليات ووسائل تطوير الأبحاث والدراسات والتركيز على فهم طبيعتها فتم اخضاع أربعة مجالات للنقاش متمثلة في البيئة القانونية، التحديات والصعوبات البيئية، والآليات والتقنيات الحديثة إضافة إلى المؤسسات التعليمية، جاء ذلك خلال ورشة عمل نظمتها الجمعية الكويتية لحقوق الإنسان وبالتعاون مع المعهد العربي للبحوث والسياسات (نواة) وبالشراكة مع مركز دراسات وأبحاث المرأة فى جامعة الكويت ومركز حقوق الإنسان فى جمعية المحامين ومركز السلام للدارسات التنموية والاستراتيجية ومؤسسة الراي للدراسات  والبحوث وابتكار للاستشارات فى قاعة الساير فى مقر الجمعية الكويتية لحقوق الإنسان بمشاركة مجموعه من الباحثين والمختصين فى هذا المجال.


البيئة الثقافية:
قام الناشطون بتفنيد التحديات والصعوبات التي تواجه البيئة الثقافية في مجال البحوث والدراسات المتعلقة بحقوق الإنسان متمثلة حول عدم ايمان صنّاع القرار بأهمية وضرورة البحوث والدراسات وضعف في المهارات العلمية لدى الباحثين إضافة إلى غياب وعدم وعي المجتمع العام بأهمية البحث واستطلاع رأيه، وعدم ادراكه لأهمية المعلومات التي يعبّر عنها.

وتحدث الناشطون عن وجود ضعف في مصداقية البيانات والمعلومات وتضليل في نتائج بعض الدراسات والبحوث، وتحديات تتعلق بجمع البيانات والحصول عليها حيث لا وجود لمصدر أساسي يمكن الاعتماد عليه للحصول على البيانات، إضافة إلى صعوبات تتعلق بتصنيف البيانات وتحليلها.

وأوصوا بإنشاء هيئة مستقلة تعنى بوضع معايير الأبحاث وتنظيم الدراسات والاستطلاعات وجمع البيانات، إضافة إلى تدشين حملات توعية وإعلامية حول أهمية البحث العلمي والتدريب من خلال المدارس والجامعات والعمل على إنشاء مكتبات رقمية بحثية تكون متاحة.

كما أوصوا بتشجيع الممولين والشركات على تخصيص جزء من مسئولياتها المجتمعية لدعم مراكز الأبحاث والدراسات والاحصاء وتسهيل ودعم انشاء مراكز بحثية متخصصة وإطلاق جائزة تشجيعية من الدولة للطلاب الباحثين إضافة إلى انشاء مركز ابحاث خاص بحقوق الانسان وإعفاء الشركات الداعمة للأبحاث العلمية من أي نوع من أنواع الضرائب.


البيئة القانونية:
أما عن البيئة القانونية فقد اتفق الناشطون على عدم وجود مواد قانونية كافية تعنى في مجال البحوث وعدم توفر التمويل الكافي يشكل عائقا امام الباحثين إضافة إلى عدم الإيمان بأهمية البحوث والدراسات المتعلقة بحقوق الإنسان إلى جانب عدم توفر المعلومات والشفافية في نشرها والتعرّف عليها وغياب التنسيق ما بين المؤسسات والمراكز التي تهتم بشؤون بحوث حقوق الإنسان.

موصين بأهمية تنسق كل جهة مع مستخدمي معلوماتها أن يسلمها نسخة من بحثه وأن ترسل هذه الجهة نسخة البحث لقاعدة بيانات وطنية مُعدة لحفظ كل البحوث من مختلف الجهات مجدولة حسب جهتها أو تخصصها أو ما شابه.

كما أوصوا بأن تحفظ هذه الجهات احصائيات ودراسات لنوع المعلومات المطلوبة وأهداف طلبها وغيرها من التفاصيل الضرورية وتوقيع طالب المعلومة على الالتزام بحفظ سرية المعلومات الشخصية الحساسة.


الآليات والتقنيات الحديثة:
الجانب الرابع الذي تم مناقشته تضمن الآليات والتقنيات الحديثة، قال الناشطون أن هناك صعوبات تواجه موضوع أولويات الدراسة وصعوبات حول الوصول إلى المعلومة وتوفرها حيث أن التشريعات متباينة ما بين الدول.

إلى جانب عدم وجود جهة تتابع التوصيات التي تخرج بها البحوث والدراسات حيث ينعكس ذلك على جدوى تلم البحوث وعدم إيمان المسؤولين بأهمية البحوث والدراسات، إضافة إلى غياب للدراسات والبحوث التي تبحث عن حلول وغياب التدريب والدارسات القائمة على بيانات علمية حيث تخضع كثير منها للاستنتاجات.

موصين بتأصيل المعرفة العلمية وتسهيل الحصول على المعلومات الدقيقة بالنسبة لحقوق الإنسان ومراعات النواحي النفسية وانعكاساتها على المصداقية، وحثّ الأجهزة الحكومية على توفير المعلومات.

وقالوا أن هناك أهمية للنشر والتحكيم للبحوث ونشر ثقافة البحث العلمي في مجال حقوق الإنسان إلى جانب استقلالية توجهات البحث العلمي.

وبشكل عام فقد شدد الناشطون على ضرورة نشر التوعية المستمرة حول أهمية الإيمان بمدى وجود استراتيجيات بحثية علمية فيما يتعلق ببحوث ودراسات حقوق الإنسان، وأهمية إدراجها ضمن المناهج التعليمية في كافة المستويات التعليمية، والتعاون والتنسيق ما بين المؤسسات العاملة في مجال البحوث والدراسات، إضافة إلى الاهتمام بتطوير كوادرها البحثية على صعيد المعرفة العلمية والعملية.

Research and studies on human rights:

Challenges and Recommendations

The exclusive meeting came out to explain the main challenges and difficulties faced by educational institutions in the field of research and studies on human rights in Kuwait, confirming the existence of difficulties related to the knowledge and access to information and correct data. And that is besides the lack of training and education in the field of research and studies. In addition, there is a lack of sufficient teaching courses in the field of scientific research methods and human rights in universities.

Some activists said that there are different interventions in dealing with data and information. They are affected by the value, security and political dimensions within the same environment that leads to a lack of objectivity. There is a large number of people working in the field of human rights who suffer a lack of sufficient knowledge and information about the human rights, besides the absence of serious research. That is in addition to the weakness of the educational institutions in general in dealing with the subject of scientific research and human rights in their educational curricula.

The activists made various recommendations, including the formation of pressure groups for the introduction of human rights within the curriculum, and activating the humanitarian role of educational values campaigns, taking into account the start with the early age groups and the focus on the places where the parents gather to highlight the importance of the role of human rights.

Besides, the protection of researchers in human rights can be carried out by enacting laws regulating scientific research in the middle stage and the intensification of awareness courses for the student and teacher on the importance of scientific research to human rights, and then the creation of a private station of researchers.

Since the researches and studies on development of the human rights are facing a number of challenges and difficulties, the activists have introduced the reality of mechanisms and means of research and studies to develop and focus on understanding their nature. Four areas have been put for discussion that represented in the legal environment, environmental challenges and difficulties, and the modern mechanisms and technologies in addition to educational institutions. This came during a workshop organized by Kuwait Society for human rights, in cooperation with the Arab Institute for research and policy (nucleus) and in partnership with the Center for Studies and Research on Women in Kuwait University, the Centre for Human Rights in the Lawyers Association, Al Salam Center for Developmental and Strategic Studies, Al Rai Foundation for Studies and research and Innovation Consultancy in Al Sayer Hall at the headquarters of Kuwait Society for human rights with the participation of a group of researchers and specialists in this field.


Cultural environment:
The activists have refuted the challenges and difficulties faced by the cultural environment in the field of research and studies relating to human rights represented by the lack in faith of the decision makers of the importance of and the necessity for research and studies and the weakness in the scientific skills of researchers. That is in addition to the absence and lack of awareness of the general community on the importance of research and surveys its opinion, and lack of awareness of the importance of the information that is expressed about it.

The activists have spoken about the weakness in the credibility of the data and information, the mislead of the results of some studies and researches, and challenges related to data collection since there is no fundamental reliable source for data, as well as difficulties related to the classification of the data and its analysis.

They recommended the establishment of an independent body specified for stating research standards, organization of studies, surveys and data collection, as well as the launch of awareness and information campaigns about the importance of scientific research and training through schools, and universities and work on the creation of accessible digital research libraries.

They also recommended encouraging financiers and companies to allocate a part of their community responsibilities to support research, studies and statistics centers, facilitate and support the establishment of specialized research centers and to launch an incentive award from the state for researcher students as well as to set up a special research center for human rights and to exempt the companies supporting scientific research of any kind of taxes.


Legal Environment:
As for the legal environment, the activists have agreed that the lack of adequate legal provisions dealing with research and the lack of adequate funding are obstacles faces the researchers in addition to the lack of belief in the importance of research and studies on human rights. That is in addition to the lack of information and transparency in the dissemination and identification, and the lack of coordination between institutions and centers, which care for human rights research.

They have recommended the importance of the coordination between each agency and their information users to deliver a copy of their research and send this copy to a national database designed to save all of the research from various agencies to be scheduled according to agency or specialization or the like.

They also recommended that the agencies should reserve statistics and studies of the type of information requested, objectives of the request and other necessary details. The information seeker should sign a commitment to maintain the confidentiality of sensitive personal information.

Modern mechanisms and technologies:
The fourth discussed aspect has included the modern mechanisms and technologies. The activists said that there are difficulties facing the subject of the study priorities and the difficulties of information access and, availability due to different terms of legislation in the countries.

That is besides the absence of an agency that follows the recommendations that come out of research and studies. It reflects the usefulness of research and lack of faith from the side of the officials on the importance of research and studies, in addition to the absence of studies and research that are looking for solutions and the absence of training based on scientific data, since many of them are subject to conclusions.

They have recommended rooting scientific knowledge and facilitating access to accurate information for human rights taking into account the psychological aspects and their impact on the credibility. They urged the government agencies to provide information.

They said that it is important to publish and arbitrate research and to disseminate a culture of scientific research in the field of human rights as well as independence of scientific research trends.

In general, the activists have stressed the need for continuous awareness about the importance of faith on the extent of scientific research strategies in respect to research and studies of human rights. They also have recommended the importance of their inclusion in educational curricula at all educational levels, and cooperation and coordination between the working institutions in the field of research and studies, in addition to caring of the development of research cadres at the level of scientific and practical knowledge.
قراءة 12383 مرات آخر تعديل على الجمعة, 17 شباط/فبراير 2017 23:38