The First Study on the Women's Rights during the Spread of Epidemics

Kuwait, on 14 June 2021

 

A recent study revealed that women working in medical facilities are more vulnerable to Coronavirus infection and causing their families to be infected, since the study stated that (83 %) of the infected women caused their families members to contract the virus. 

 

The study released by the Kuwait Society for Human Rights in cooperation with The U.S. Middle East Partnership Initiative (MEPI) is the first study on the women's rights in the State of Kuwait during the spread of epidemics, and it includes the situations of women of all age groups; from the age group of 18 years and above.

 

The study also stated that the social conditions which accompanied the spread of Covid-19 for the sample respondents imposed on women to stay at home for more time, bear the burden of caring for children and elder, having more household tasks and works, in addition to the quarantine and deprivation of social interaction. Such factors have lead violence to take different forms in the midst of Covid-19, whereby the emotional violence came in the first place; including the psychological abuse at (25 %), then the economic, verbal and physical violence, and it further stated that violence is considered one of the inequality's manifestations in the relationship between both genders and a tool for practicing power and control. Of course, violence rates rise in emergencies, including the epidemic outbreaks.

 

The study, which was released as one of the activities of the integration project for the promotion of gender equality, aimed at identifying the level of health awareness of Corona pandemic's risks, together with the availability of the adequate requirements of protection and prevention for women in Kuwait. It also attempted to reveal the social conditions that women experienced during the spread of the Corona epidemic.

 

At the same time when the study identified the protection and prevention measures at homes, places of study and work, and the measures taken by those who are concerned with women, it also identified women's fears and expectations from the spread of the Corona epidemic, stating that there is an increase in the level of psychological anxiety in the study sample at 68 % of the study sample, together with the concern of being vulnerable to the virus at 59 %, while the concerns of female employees and students about losing their jobs and study have appeared at 53 %, and this is of course reflects on the female employees' fears of losing their wages.

 

 The study can be found by clicking on the following link:

 

The Study in Arabic:  https://kuwaithr.org/news/society-news/item/download/38_82fbcb9a275bcd7a674e7e0e677f4e30.html

The Study in English: https://kuwaithr.org/news/society-news/item/download/39_88a748dfd8aa0436dc2dcefa4a11f1aa.html 

أول دراسة تتناول حقوق المرأة في دولة الكويت أثناء انتشار الأوبئة

الكويت 14 يونيو 2021

كشفت دراسة حديثة أن النساء العاملات في المرافق الطبية أكثر تعرضاً للإصابة بفيروس كورونا، ويتسببن في تعريض أسرهن للإصابة، حيث قالت أن (83%) من اللاتي أصبن بالفيروس ظهرت لدى أفراد عائلتهن أعراض إصابة بالفيروس.

الدراسة التي صدرت عن الجمعية الكويتية لحقوق الإنسان بالتعاون مع مبادرة الشراكة الأمريكية الشرق أوسطية، هي أول دراسة تتناول حقوق المرأة في دولة الكويت أثناء انتشار الأوبئة، وتشمل أوضاع النساء من كافة الفئات العمرية من الفئة العمرية 18 وما فوق.

وقالت الدراسة أن الظروف الاجتماعية التي صاحبت انتشار كوفيد 19 لأفراد العينة فرضت على النساء ارتفاع في زيادة وقت المكوث في المنزل وتحمّل أعباء رعاية الأطفال وكبار السن وزيادة المهام والأعمال المنزلية إلى جانب العزل والحرمان من التفاعل الاجتماعي، فيما أكدت أن هذه العوامل أدت إلى اكتساب العنف أشكالاً مختلفة في خضم كوفيد – 19 حيث برز العنف العاطفي في المرتبة الأولى بما يشمل الاستغلال النفسي بنسبة (25%)، يليه العنف الاقتصادي ثم اللفظي فالجسدي، وقالت أن العنف يعد أحد مظاهر اللامساواة في العلاقة بين الجنسين، وأداة لممارسة السلطة والسيطرة، وترتفع بطبيعة الحال معدلات العنف في حالات الطوارئ، بما فيها حالات تفشي الأوبئة.

الدراسة التي تم إصدارها كأحد أنشطة مشروع تكامل لتعزيز المساواة بين الجنسين، هدفت للتعرف على مستوى الوعي الصحي بمخاطر وباء جائحة كورونا وتوفر المتطلبات الكافية للحماية والوقاية لدى النساء في الكويت، كما حاولت الكشف عن الظروف الاجتماعية التي مرت بها المرأة أثناء انتشار وباء كورونا.

وفي الوقت الذي شخّصت فيه الدراسة تدابير الحماية والوقاية في المنازل وأماكن الدراسة والعمل والإجراءات المتخذة من قبل ذوي العلاقة تجاه المرأة، قامت بتحديد مخاوف وتوقعات النساء من انتشار وباء كورونا، وقالت أن هناك ارتفاع في مستوى القلق النفسي لدى عينة الدراسة بما نسبته 68% إلى جانب القلق من التعرض للفيروس بما نسبته 59 %، فيما ظهرت مخاوف الموظفات والطالبات في فقدان الوظيفة والدراسة بنسبة 53% وبطبيعة الحال ينعكس على مخاوف الموظفات في فقدان أجورهن.

ويمكن الحصول على الدراسة من خلال النقر على الرابط التالي

الدراسة باللغة العربية: https://kuwaithr.org/news/society-news/item/download/38_82fbcb9a275bcd7a674e7e0e677f4e30.html

الدراسة باللغة الانجليزية: https://kuwaithr.org/news/society-news/item/download/39_88a748dfd8aa0436dc2dcefa4a11f1aa.html 

31 مخالفة عمل تحت الشمس

أمس الأربعاء، رصدت لجنة العمالة المهاجرة عدد 15 مخالفة ضمن حملة #الحر_يقتلهم كما رصدت عدد 16 خيمة غير مجهزة بأي وسائل تبريد، ويعاني من يقيم فيها من الحر الشديد الناتج عن ارتفاع درجة الحرارة.
كما رصدت اليوم عدد 9 حالات مخالفة، 3 منها لسائقي الدراجات النارية

الجمعية تختتم تدريب المنظمات على العمل المؤسسي

اختتمت الجمعية الكويتية لحقوق الإنسان البرنامج التدريبي الخاص بالبناء المؤسسي لمنظمات المجتمع المدني الذي استمر خمسة أيام والذي تم تنفيذه بالتعاون المعهد الجمهوري الدولي IRI ومبادرة الشراكة الأمريكية الشرق أوسطية MEPI

وخلال اليوم الختامي الذي حضره وفد من مبادرة الشراكة الأمريكية الشرق أوسطية، تم اخضاع المشاركين إلى دورة مكثفة في التسويق الإعلامي المجتمعي لمنظمات المجتمع المدني درب فيها السيد عبدالحكيم الذبحاني.

هذا وتم توزيع شهادات المشاركة على المشاركين، كما تم تكريم المدربين على جهودهم المبذولة في انجاح البرنامج، كما تم تكريم وفد مبادرة الشراكة الأمريكية الشرق أوسطية على مساعيهم في تعزيز قدرة المنظمات على العمل المؤسسي.